Bedrijfsnaam veranderen

Waar moet je opletten en wat zijn de gevolgen van het aanpassen van je bedrijfsnaam? Het is belangrijk om je te realiseren dat het veranderen van je bedrijfsnaam niet alleen gevolgen heeft voor hoe jouw klanten naar je kijken en met je communiceren. Ook praktisch moet je aan veel veranderingen denken en rekening houden met deze naamswijziging.

Logisch dat je dus opzoek bent naar de juiste stappen en informatie over het veranderen van je bedrijfsnaam. Je zult niet de eerste zijn die veel geld, tijd en naamsbekendheid is verloren door het wijzigen van zijn of haar bedrijfsnaam.

Het aanpassen van je naam heeft impact op hoe de buitenwereld (jouw klanten) naar je kijken en met je communiceren. Denk aan je domeinnaam, e-mailadressen, campagnes, logo en alle andere reclame uitingen. Maar ook administratief zul je jouw partners, leveranciers en systemen de wijziging moeten doorgeven. Je opgebouwde naamsbekendheid is niet iets wat je zomaar kunt aanpassen/overzetten naar een nieuwe bedrijfsnaam. Vooral als je al een bepaalde reputatie en geschiedenis hebt opgebouwd met je bedrijf.

Zorg ervoor dat je nieuwe naam een herkenbare en duidelijke naam is. Kies een naam die relevant is voor je product of dienst en die je klanten gemakkelijk zullen aannemen en onthouden. De communicatie en wijziging van je bedrijfsnaam zal je afhankelijk van de omvang van jouw bedrijf in verschillende fases moeten doorvoeren. Het is belangrijk om te weten dat het veranderen van je bedrijfsnaam meer is dan alleen het wijzigen van je handelsnaam bij de Kamer van Koophandel. Je moet ervoor zorgen dat je je naamsbekendheid en reputatie behoudt. Neem hiervoor dus de tijd om de juiste stappen te ondernemen naar het aanpassen van je bedrijfsnaam.

Enkele beschikbare bedrijfsnamen