Als ZZP’er je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken

Je ziet het regelmatig voorbijkomen op bedrijfsbusjes, internet, flyers of netwerkbijeenkomsten. Zzp’ers die hun eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken. Is dit slim en waarom zou je dit wel of juiste beter niet doen? Dat je bedrijfsnaam belangrijk is voor de herkenbaarheid en uitstraling van jouw business is voor iedereen duidelijk. 

Wil jij als startende ondernemer aan de slag gaan dan heb je al snel een bedrijfsnaam en professionele bedrijfsuitstraling nodig. Een goede korte en betekenisvolle naam bedenken en de juiste domeinnamen hierbij verkrijgen is voor veel ZZP’ers een uitdaging. Dit is een proces dat tijd en geld kost. Ook heb je de juiste tools nodig bij het vinden en bedenken van een goede naam. Daardoor lijkt een bedrijfsnaam op basis van je eigen naam of alleen achternaam een goed alternatief.

Nadelen van je eigen naam als bedrijfsnaam

Hoewel het kiezen van je eigen naam als bedrijfsnaam een makkelijke en prima optie lijkt, zijn er ook een aantal serieuze nadelen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste is het vaak dat je eigen naam in combinatie met je beroep of werk te lang is, waardoor je een lange, moeilijk uit te spreken bedrijfsnaam, domeinnaam en e-mail adres krijgt. Ten tweede zal je doelgroep je meer als persoon/eenpitter gaan zien en behandelen, omdat je met je eigen naam persoonlijk een bedrijf neerzet. Naar de toekomst toe is je eigen naam als bedrijfsnaam ook lastig overdraagbaar/verkoopbaar. Denk dus goed na over de mogelijke nadelen van het gebruiken van je eigen naam als bedrijfsnaam voordat je deze definitief maakt.

Je naam in een latere groeifase aanpassen?

Ben je toch begonnen met je eigen naam als bedrijfsnaam dan zul je waarschijnlijk in de toekomst wanneer je bedrijf echt groeit een wijziging van je bedrijfsnaam overwegen. Dit is een belangrijk en zorgvuldig proces wat op zo’n moment veel inspanningen en kosten met zich meebrengt.

Enkele beschikbare bedrijfsnamen